Σοβιετικά κινηματογραφικά πόστερ του περασμένου αιώνα που παραμένουν εντελώς μοντέρνα.
ΤheEyesofArt*
Μπορεί το σχεδιαστικό δίδυμο των ρώσων αδερφών Vladimir and Georgii Stenberg να μην είναι ιδιαίτερα γνωστό στην Ελλάδα ωστόσο το καλλιτεχνικό στίγμα που άφησαν την δεύτερη δεκαετία του 20ου αιώνα κυρίως ως σχεδιαστές σοβιετικών κινηματογραφικών πόστερ έχει μείνει μέχρι τις μέρες μας ανεξίτηλο.
Hans Behrendt’s Six Girls Seeking Shelter – 1927
Τόσο για την εικαστική του αυτοτέλεια και συγκρότηση όσο και για την εντελώς πρωτοποριακή για την εποχή του χρήση και ενσωμάτωση τεχνικών που τότε χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά και ουσιαστικά υπήρξαν προάγγελοι της ποπ-αρτ που θα ακολουθούσε μετά το πόλεμο.Το πρώτο τους πόστερ ήταν για το 1923 για την ταινία Τhe Eyes of Love και για τα επόμενα δέκα χρόνια (μέχρι το θάνατο του Georgii σε δυστύχημα) σχεδίασαν γύρω στα 300 πόστερς.
Τhe Eyes of Love
Πέρα από την εξαιρετικά ανανεωτική και άκρως εφευρετική χρήση του μέσου και παρ” όλους τους κρατικούς περιορισμούς (μη ξεχνάμε πως λειτουργούσαν υπό το πλαίσιο της ρωσικής επαναστατικής προπαγάνδας) ένα άλλο χαρακτηριστικό τους ήταν και η εφευρετικοτητά τους που τους επέτρεπε να υπερβούν πολλές φορές τεχνικά εμπόδια.
Χάρις στις τεχνικές που είχαν αναπτύξει είχαν καταφέρει να υπερβούν τους περιορισμούς που υπήρχαν τότε στις μεθόδους εκτύπωσης κατασκευάζοντας ένα είδος προτζέκτορα που τους επέτρεπε να προβάλουν τα κομμάτια από το φίλμ πάνω στην αφίσα και να απομονώνουν και να αντιγράφουν σχεδιαστικά αυτό που τους ενδιέφερε κάθε φορά κατακτώντας με αυτό το τρόπο το ιδιαίτερο φωτορεαλιστικό στυλ που έγινε σήμα κατατεθέν τους και αντιγράφηκε κατά κόρον μετά.
Διάλεξα (εντελώς υποκειμενικά) μερικά από τα πόστερ τους που θεωρώ πως είναι χαρακτηριστικά της τέχνης τους. Dada photomontage, κουνστρουκτουβισμός, δυναμική χρήση του χρώματος και των γραμματοσειρών, αλλοίωση των κλιμάκων και των προοπτικών, εφευρετική χρήση του κολάζ και γενικά ό, τι συνθέτει το μοναδικό στυλ τους είναι εδώ.
Ένα στυλ που μέχρι τις μέρες μας παραμένει εξαιρετικά αρυτίδωτο όπως θα διαπιστώσεις (και πολυαντεγραμμένο).
Vladimir Vilner’s Cement – 1929
Cecil B. De Mille’s Chicago – 1929
Georgi Stabovoi’s The Man from the Forest – 1928
Ivan Perestiani’s Countess Shirvanskaya’s Crime – 1926
Friedrich Emler’s Fragment of an Empire – 1929
Carl Froelich’s High Society Wager – 1927
Mikhail Kaufman’s In the Spring – 1929
Dziga Vertov’s The Eleventh – 1928
Mikhail Verner and Pavel Armand’s SEP – 1929
E.A. Dupont’s Moulin Rouge – 1929
Dziga Vertov’s The Eleventh – 1928
Buster Keaton’s The General – 1927
Buster Keaton’s The General Version 2 – 1927
Richard Oswal’s The Green Alley – 1929
Ivan Pravov’s The Last Flight – 1929
Dziga Vertov’s The Man with the Movie Camera – 1929
Lau Lauritzen’s The Mystery of the Windmill – 1928
Nikholai Okhlopkov’s The Sold Appetite – 1928
Nunzio Malasomma’s Which of the Two – 1927
Πηγή: http://www.lifo.gr/team/nomiracleshere/28366
Category: Χωρίς κατηγορία
Ωραίο αφιέρωμα. Συγχαρητήρια παιδιά