Νερό και λ-Αύρα
Από την πατρίδα του «Ούζι» έχει φτάσει στη χώρα του ούζου το καινούργιο μέσο καταστολής διαδηλώσεων της ΕΛ.ΑΣ. Οπως και το ισραηλινό υποπολυβόλο, έτσι και το νέο θωρακισμένο απόκτημα της αστυνομίας μπορεί να σκοτώσει, παρ” όλο που αντί για σφαίρες ρίχνει το φαινομενικά ακίνδυνο νερό.
Χειριστές του ίδιου ακριβώς τύπου οχήματος από άλλες χώρες λένε πως η δύναμη του νερού είναι τέτοια, που σε σχετικά κοντινή απόσταση μπορεί ακόμα και να αποκεφαλίσει.
Πρόκειται για το μπλε όχημα με κανόνι εκτόξευσης νερού με πίεση, που έκανε ποδαρικό στη λεωφόρο Λαυρίου, με αφορμή τις συνεχιζόμενες διαδηλώσεις των κατοίκων κατά του ΧΥΤΑ, που έχει προγραμματιστεί να υλοποιηθεί στη θέση Οβριόκαστρο Κερατέας. Αγοράστηκε το 2004, έναντι 380.000 ευρώ .
Από τη λαϊκή μνήμη, όμως, φαίνεται πως δεν έχει σβηστεί η χουντική «αύρα», καθώς έτσι αποκαλούν όλοι σήμερα το νέο αυτό «όπλο». Οι κατασκευαστές του στην εταιρεία «Beit Alfa Technologies» (ΒΑΤ) του έχουν δώσει το κωδικό όνομα «RCU 6000», ενώ σύμφωνα με αρκετούς αυτήκοους μάρτυρες από την Κερατέα, η αστυνομία στον ασύρματο το αποκαλεί «Αίαντα». Η δε κατασκευάστρια εταιρεία διαφημίζει μέχρι και στην ιστοσελίδα της,πως εφοδίασε τις αστυνομικές δυνάμεις μεσογειακής χώρας με το παραπάνω όχημα.
Μπορεί και μοιραίο
Οπως επίσης διευκρινίζει, η κατασκευή του έγινε σε «αλυσίδα» συναρμολόγησης της Mercedes. Με 30 χρόνια εμπειρία, όπως επίσης διαφημίζει, και μότο «η ασφάλειά σας είναι η δουλειά μας», η εν λόγω εταιρεία έχει κατηγορηθεί πως στο παρελθόν προμήθευε με αντίστοιχο εξοπλισμό δικτατορικά καθεστώτα στη Νότια Αμερική.
Παρ” όλο που η εταιρεία συγκαταλέγει το συγκεκριμένο όχημα στην κατηγορία των μη φονικών μέσων καταστολής, διευκρινίζει πως μπορεί να αποβεί μοιραίο εάν δεν χρησιμοποιηθεί ακριβώς σύμφωνα με τις προδιαγραφές.
Στο κωδικό όνομα που έχει από την εταιρεία, το «6000» πιθανότατα απαντά στη χωρητικότητα του οχήματος σε λίτρα «κατασταλτικού» νερού, αφού έξι χιλιάδες λίτρα (δηλαδή έξι τόνοι) είναι και το μέγιστο φορτίο νερού που μπορεί να χωρέσει η καινούργια «αύρα». Παρ” όλο που το γέμισμα της δεξαμενής δεν συνηθίζεται να ξεπερνάει τους 5,5 τόνους, χειριστές του ίδιου τύπου οχήματος σε άλλες χώρες λένε πως οι έξι αυτοί τόνοι μπορούν να αδειάσουν σε μόλις τέσσερα λεπτά εάν το κανόνι ρυθμιστεί να ρίχνει με συνεχόμενη ροή.
Γεμίζει και με χημικά
Ακόμα, χημικά δακρυγόνα, σπρέι πιπεριού, καθώς και ειδικό ζαχαροπλαστικό χρώμα (για μαρκάρισμα των διαδηλωτών) μπορούν αυτόματα να διαχυθούν στη ροή του νερού.Κάτω από το σασί, στον ουρανό και τα παράθυρα υπάρχει η δυνατότητα συνεχούς ροής κατασβεστικού αφρού σε περίπτωση ρίψης μολότοφ, ενώ φιλτράρισμα του αέρα στην καμπίνα, κάμερα κλειστού κυκλώματος δίπλα στο κανονάκι και μπουλντόζα μπροστά για αφαίρεση εμποδίων είναι μόνο μερικά από τα στάνταρ αξεσουάρ.
Η πρώτη χρήση οχήματος με κανόνι νερού στην ιστορία έγινε στη μεσοπολεμική Γερμανία (πάλι σε αλυσίδα παραγωγής της Mercedes) μεταξύ 1930-31. Στα χρόνια που ακολούθησαν, ιδίως μετά την κατασκευή του τείχους του Βερολίνου, κατασκευάστηκαν τόσες πολλές που τις χρησιμοποιούσαν μέχρι και για μεταφορά νερού σε προάστια. Στην Ελλάδα, μέχρι και τη χούντα, χρησιμοποιούνταν κάτι απαρχαιωμένες βρετανικές, ενώ μετά τη Μεταπολίτευση παραγγέλθηκαν και ήρθαν καινούργιες βελγικές. Τέθηκαν εκτός επιχειρησιακού σχεδιασμού στις αρχές της δεκαετίας του ’80. *
Του ΑΛΕΞ. ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Αναδημοσίευση απο Ελευθεροτυπία
Category: Εσωτερικά